onsdag 3 december 2008

Rättvisemärkt gör skillnad!

http://www.rattvisemarkt.se/gorskillnad
I kväll har Uppdrag Granskning visat ett reportage från Indien, Sri Lanka och Kenya om hur tufft teplockare har det. De hade både besökt plantage som inte är FLO-certifierade och FLO-certifierade plantage. Och journalisterna tyckte inte att arbetarna hade det så gott som de borde ha på de ställen där Fairtrade-te växte.

Jag reste runt både i Kenya och på Sri Lanka i somras och träffade både anställda och odlare på kooperativ och plantage där faktiskt Rättvisemärkt fungerade väl. Jag fick ta del av vad grupperna "Joint Bodies" hade använt de gemensamma pengarna till och hur valprocessen till gruppen gått till. Inget system är vattentätt men Rättvisemärkt gör skillnad! Det vill jag verkligen hävda. http://www.rattvisemarkt.se/cldoc/605.htm


Jag tror dock att det finns flera faktorer att påverka ytterligare för att få bukt med världens orättvisor:
1. Stärk de lokala OCH globala facken. Bland annat inom teindustrin. På Sri Lanka fick jag möjlighet att träffa flera olika fackliga organisationer som arbetade med teplockarnas vardagsfrågor. Och där behövs facken! OCH Fairtrade.
2. Arbeta för levnadslön och inte bara minimilön. Även här har de globala fackliga federationerna ett ENORMT stort uppdrag.
3. För att se till att ILO:s konventioner efterlevs över hela jorden finns två verktyg som jag tror kan bli ledstjärnor i detta arbete; Globala Ramavtal och Multiple Stakeholder Initiative. Även här krävs lokala starka fackföreningar. Läs mer om detta i vår rapport från Sri Lanka och våra undersökningar i de ekonomiska frizonerna. Den hittar du på http://www.rattvishandel.net/fairtrade/etisk_handel_rapporter.aspx

God natt!

Inga kommentarer: